Gezocht: iemand die een jongere wil helpen om zijn geldzaken op orde te krijgen

Gripgevers gezocht in Zoetermeer: Help een jongere grip te krijgen op geld

Help jij een jongere om grip te krijgen op geldzaken?

Voor jongeren die niet hebben geleerd om met geld om te gaan kan op jezelf wonen best ingewikkeld zijn. Zij hebben vaak geen vangnet voor al hun vragen over geldzaken. Dat maakt hun kwetsbaar.

Steeds meer van deze kwetsbare jongeren komen in de problemen en krijgen schulden.

Ze worden daardoor onzeker, krijgen stress en dat kan grote gevolgen hebben. Een betalingsachterstand kan al snel een grote schuld worden.

Als Gripgever kun jij concreet het verschil maken voor zo’n jongere. Met een luisterend oor en advies. Maar vooral door samen een plan te maken.

Geef jij een kwetsbare jongere het onmisbare steuntje op weg uit de geldzorgen?

Steeds meer jongeren komen in geldproblemen en krijgen schulden. Van alle jongeren tussen de 18 en 25 jaar heeft 42% schulden, een betalingsachterstand of een lening.

En vaak is het niet omdat ze roekeloos zijn, maar omdat ze nooit hebben geleerd om met geld om te gaan en niemand hebben in hun omgeving die ze er bij kan helpen. Vaak hebben hun ouders het zelf ook niet goed geleerd. En soms zijn hun ouders helemaal uit beeld.

Deze jongeren zijn extra kwetsbaar voor schulden en zij kunnen heel goed wat hulp gebruiken.

Geldproblemen worden vaak groter als je er niet over durft te praten. Je maakt je post niet meer open omdat je bang bent dat er een rekening in zit. Je gaat niet meer mee uit met je vrienden, omdat je geen drankje kunt betalen. Zo kunnen schulden er snel voor zorgen dat je je buitengesloten of eenzaam voelt. Het veroorzaakt stress en maakt onzeker. Het dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van een jongere.

Om ervoor te zorgen dat een jongere niet nog meer in de geldproblemen komt, is het belangrijk dat hij of zij weer grip krijgt op geld. Maar dat lukt niet alleen. Het is fijn als er iemand is die kan meekijken en helpt met het maken van overzicht.

Wil jij zo’n kwetsbare jongere helpen en leren hoe je je geldzaken zelf kunt regelen? Zo kan een jongere de positieve weg omhoog vinden!

Hoe kun jij helpen?

Ben jij een gripgever? Iemand die z’n hand niet omdraait voor het maken van een plan en met plezier overzicht creëert? Dan kun je echt het verschil maken voor een jongere met geldproblemen.

Dat doe je door naar hem of haar te luisteren. Waar loopt hij of zij tegenaan? Wat vindt hij of zij moeilijk? En door samen inzicht en overzicht te krijgen in wat er maandelijks binnenkomt en uit gaat.

Dat inzicht ontbreekt vaak en samen met jou een plan maken geeft ze vertrouwen. Als een jongere schulden heeft, dan is het heel fijn als je meedenkt in hoe ze deze zo snel mogelijk kunnen aflossen.

En je kunt ze wijzen op toeslagen en andere regelingen die ze vaak zelf niet weten. Zo geef je een jongere met jouw aandacht en tips weer grip op hun geld, zodat ze het straks zelf onder controle hebben en een stuk minder stress ervaren.

Een paar uurtjes per week of om de twee weken. Voor een periode van een paar maanden tot maximaal een jaar. Net zo lang tot dat ze zelfstandig verder kunnen.

In overleg met elkaar. Op doordeweekse dagen of in het weekend. En op een locatie die jullie zelf prettig vinden.

– Je woont in Zoetermeer of vindt het niet erg om hier naar toe te komen.
– Je vindt het leuk om een jongere te helpen en hebt affiniteit met financiën en het ordenen van je administratie.

– Je bent 18 jaar of ouder, staat stevig in je schoenen en kunt je verplaatsen in de situatie van een jongere.
Je ben geduldig, sociaal vaardig en kunt goed luisteren.
– Je bent iemand die niet snel oordeelt en open staat voor een ander.
– Je bent (kind)vriendelijk, positief en betrouwbaar.

ub! x Humanitas

Als maatje word je vrijwilliger bij het project ‘Get a Grip’ van Humanitas Zoetermeer.

Bij Get a Grip worden landelijk honderden jongeren geholpen in de leeftijd van 16-24 jaar.

In Zoetermeer koppelt en begeleidt coördinator Aranka de vrijwilligers. Zij gaat voor jou en de jongere op zoek naar de best passende match.

Als vrijwilliger volg je vooraf training. Voor alle vrijwilligers vraagt Humanitas ook een VOG aan (verklaring omtrent gedrag).

Een boost voor jongere = een boost voor jezelf.

Met jouw inzet als gripgever maak je een concreet verschil voor een kwetsbare jongere. Dat geeft zin en energie!

Verder zorgt Humanitas voor:

–  Persoonlijke begeleiding
–  Een luisterend oor. Je kunt altijd bij iemand terecht om ervaringen uit te wisselen of tips te vragen
Een voorbereidende training
Intervisie- en themabijeenkomsten
Contact met andere vrijwilligers
–
Persoonlijke ontwikkeling
–
Vergoeding van gemaakte kosten

Maak jij concreet hét verschil voor een jongere met geldproblemen?

Laat via de button hieronder je gegevens achter. Dan neemt Aranka van Humanitas zo snel mogelijk contact met je op om verder te praten!