North Actionsports in actie voor kinderen

Bij dit watersportbedrijf draait het om meer dan alleen sport. Het bedrijf heeft een missie om kwetsbare kinderen een onvergetelijke en zorgeloze dag te bieden, teambuilding te versterken en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te tonen.

Deze unieke aanpak zorgt ervoor dat “deze samenwerking alleen maar winnaars kent,” zoals dit bedrijf zelf zegt.

Een dag om niet meer te vergeten

Het watersportbedrijf North Actionsports Group, van het bekende merk Mystic, organiseerde verschillende activiteiten voor kwetsbare kinderen.

Het idee kwam van CEO Thies Janssen, die alle 50 medewerkers in Katwijk de kans wilde bieden om een dag per jaar vrijwilligerswerk te doen.

Dit leidde tot een samenwerking met stichting ub!, waarbij Jolanda Slot de medewerkers inlichten over kinderen in kwetsbare situaties. Jolanda: Deze kinderen hebben enorm veel baat bij stimulerende activiteiten die hen helpen te leren en uit hun isolement halen. Maar vanuit de jeugdzorg is hier geen financiering voor.

Sport, avontuur en verbinding

Dankzij de sportieve aard van het bedrijf en de interesses van de medewerkers, waren veel van de geplande activiteiten gericht op sport en buiten zijn.

Edwin Schaap, die met collega’s een avontuurlijke stranddag voor jongeren organiseerde, vertelt: “Voor ons was het een natuurlijke keuze, veel van onze medewerkers zijn echte buitenmensen.
Jorden Paludanus organiseerde een onvergetelijke dag in een skatehal. Een activiteit waar hij zelf als jonge jongen bevlogen mee was. Jorden:”Je bouwt een band op en voor je het weet, deel je levensverhalen. Het is prachtig om te zien hoe een jongere zich openstelt.

Bijzondere aandacht

Niet alles was sport gerelateerd. Tineke Hoogervorst creëerde met een paar collega’s een bijzondere dag voor tienermoeders en hun baby’s, waarbij ze hen in de watten legden en een fotoshoot organiseerden.

Het was even wennen in het begin maar daarna genoten de jonge meiden zichtbaar. De verhalen die los kwamen waren soms hartverscheurend. Het creëren van een ontspannen sfeer waarin deze jonge moeders zichzelf konden zijn, was ongelooflijk waardevol.

Fantastische belevenis

Kwetsbare jongeren even een momentje bevrijden uit hun vaak zo moeilijke omstandigheden: dat was natuurlijk het hoofddoel bij alle activiteiten. Maar de ervaringen laten zien dat het zoveel meer heeft opgeleverd. Hoe je kunt genieten van kleine dingen in het leven, bijvoorbeeld.

‘Dingen die voor ons heel normaal en alledaags lijken, zijn voor anderen een fantastische belevenis’, zegt Edwin daarover. ‘Als het leven even tegenzit, kan je pad ineens heel anders lopen. Dan kan een leuke activiteit net even die sparkle bieden die je weer de moed geeft om verder te gaan.’

‘Deze doelgroep kan echt nog genieten van kleine lichtstraaltjes’, vult Tineke aan. ‘Hier mochten ze even zichzelf zijn, echt even shinen. Als je daar dan wat aan kunt bijdragen, voelt dat gewoon heel goed.’

Impact en groei

Deze activiteiten hebben niet alleen een positieve impact op de kinderen, maar ook op de medewerkers zelf. Ze versterken de teamgeest en verrijken de bedrijfscultuur.
Peet van der Slot, die een mountainbikedag organiseerde, vat het samen: “Dit heeft ons zo veel gebracht, zowel persoonlijk als voor de teamdynamiek. Het is prachtig om te kunnen bijdragen en tegelijkertijd zoveel terug te krijgen.”

Deze reeks activiteiten illustreert de kracht van betrokkenheid en de blijvende impact die een bedrijf kan hebben op de maatschappij en op zichzelf.
Edwin: ‘Wat je samen beleeft, neem je ook weer mee terug in je werk en dat is denk ik heel goed voor het bedrijf en voor de teamgeest.’

Tineke vult aan: ‘Door dit soort activiteiten met elkaar te ondernemen, leer je elkaar ook op een andere manier kennen. Wij zijn van oorsprong een familiebedrijf dat onderdeel is geworden van een internationaal bedrijf. De cultuur is anders en dat kost altijd even tijd om te wennen, iedereen moet zijn plekje weer vinden. Op deze manier samenwerken, en dan ook nog voor jongeren die in een moeilijke situatie zitten: dat helpt daar echt bij.’

Alleen maar winnaars

De samenwerking met ub! laat zien hoe je als bedrijf actief kan bijdragen aan maatschappelijke verandering en tegelijkertijd je interne cultuur en teamdynamiek kan versterken.

North Actionsports staat al in de startblokken om weer een nieuwe serie activiteiten te organiseren. ‘Ja, dit is zeker voor herhaling vatbaar’, zegt Peet zonder enige aarzeling.

Heeft jouw organisatie het hart op de juiste plek voor kwetsbare kinderen? En willen jij en je collega’s samen ook iets betekenen voor deze doelgroep?

Ub! biedt de perfecte gelegenheid om niet alleen financieel bij te dragen, maar ook actief een verschil te maken. Samen met jouw team.

Meer weten Neem contact op