Taalmaatjes gezocht voor jonge vluchtelingen in Nissewaard

Heb jij een of twee uurtjes per week tijd om een groot verschil te maken in het leven van een kind?

In de omgeving van Spijkenisse is er een flinke groep kinderen (4 tot 12 jaar) die net in Nederland zijn en die jouw hulp hard nodig hebben om ook gewoon mee te kunnen doen.

Ze zijn gevlucht voor oorlog, geweld of vervolging en hebben onderweg vaak veel meegemaakt. Voor hun ontwikkeling is het cruciaal dat ze snel de taal leren en zich thuis voelen.

Daarom zoeken wij taalmaatjes! Door samen te lezen, praten en spelen, help je hen met hun taalontwikkeling en geef je ook een boost aan hun zelfvertrouwen.

Met jouw steun kunnen zij straks gewoon naar school en krijgen ze dezelfde kansen als andere kinderen.

Kleine moeite, groot verschil!

Voor deze kinderen, die net in Nederland zijn aangekomen, is het een enorm lastige tijd. Ze zijn samen met hun gezin gevlucht voor oorlog, geweld of vervolging en hebben ook onderweg vaak hele heftige dingen meegemaakt. Nu staan ze voor een nieuwe uitdaging: hun plekje vinden in de Nederlandse samenleving.

Oefenen buiten schooltijd is onmisbaar

Een belangrijke eerste stap is dat ze op De Taalschool in Spijkenisse een goede basis voor de Nederlands taal meekrijgen. En wat hen daarnaast echt verder op weg helpt is extra oefening buiten schooltijd.

Juist die extra persoonlijke aandacht is voor hen nu essentieel om snel stappen te kunnen zetten.

Als taalmaatje kan je helpen door met een kind te oefenen in een informele en ontspannen setting. Door jouw hulp kunnen ze zich beter uitdrukken, vriendjes maken en vol zelfvertrouwen aan activiteiten deelnemen.

Om welke kinderen gaat het?

Deze kinderen zijn afkomstig uit landen als Syrië, Oekraïne en Afghanistan. Vanwege onveilige situaties zijn zij met hun ouders gevlucht.

Elk kind heeft een uniek verhaal en achtergrond, maar ze delen allemaal dat ze een moeilijke tijd achter de rug hebben en de steun van een taalmaatje heel erg goed kunnen gebruiken.

Hoe kun jij helpen?

Als taalmaatje kun je een kind helpen door samen te lezen, spelletjes te spelen en te kletsen. Simpele gesprekjes over de dag of samen een boekje lezen, maken al een wereld van verschil.

Je kunt leuke en leerzame dingen doen, zoals naar de speeltuin gaan, knutselen of buiten avonturen beleven. Door één keer per week een paar uurtjes één-op-één aandacht te geven, bouw je een vertrouwensband op.

Die emotionele steun helpt hen om nare ervaringen te verwerken en zich gehoord en begrepen te voelen. Het gevoel dat er iemand speciaal voor hen is, vergroot hun zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Met jouw steun als taalmaatje help je een kind sociale vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe vriendjes te maken. Jouw inzet maakt echt het verschil in hun leven. Jij vergroot hiermee concreet hun toekomstkansen!

1x in de week een of twee uurtjes. Voor ongeveer een jaar.

In overleg.

– Je woont in de omgeving van Nissewaard/ Spijkenisse. Of je vindt het geen probleem om hier naartoe te reizen.
Je spreekt goed de Nederlandse taal en vindt het leuk om spelenderwijs met taal om te gaan.
– Je bent sociaal en hebt interesse in de culturele achtergrond van een kind.
– Je bent iemand die een gezonde dosis levenservaring heeft en goed kan luisteren.
– Je bent (kind-)vriendelijk, positief en betrouwbaar.

ub! x Humanitas

Als taalmaatje word je vrijwilliger bij het project ‘Maatjes Kameleon’ van Humanitas Voorne-Putten.

Humanitas is een vereniging die landelijk actief is. Zij helpen jaarlijks honderden gezinnen en kinderen die tijdelijk even wat steun kunnen gebruiken. De teamleden van project Maatjes Kameleon zijn dan ook heel ervaren en keien in het koppelen en begeleiden van vrijwilligers.

Als vrijwilliger volg je vooraf een training. Voor alle vrijwilligers vraagt Humanitas ook een VOG (verklaring omtrent gedrag) aan.

Een boost voor een kind  =  een boost voor jezelf!

Met jouw inzet als taalmaatje maak je concreet verschil voor een kwetsbaar kind. Dat geeft zin én energie.

Verder zorgt Humanitas voor:
– Persoonlijke begeleiding en intervisie(bijeenkomsten).
– Themabijeenkomsten.
– Een reiskostenvergoeding.

Maak jij concreet hét verschil voor een kind als taalmaatje?

Laat via de button hieronder je gegevens achter. Dan nemen de collega’s van Humanitas Voorne-Putten zo snel mogelijk contact met je op om verder te praten!